sâmbătă, 16 iulie 2011

Lacrimile sunt bune

   Parintele Efrem, ca un adevarat ucenic, ii descoperea Staretului toate gandurile sale si nu-i ascundea nimic. Si astfel, in scurt timp a dobandit rauri de lacrimi. Pentru aceasta ii si marturisea:
  - Gheronda, multe lacrimi...
  - Lacrimile sunt bune, ii raspundea Staretul, curata sufletul. Acum sapi si deschizi drum, ca sa treaca carul de foc al Harului dumnezeiesc. Tu in felul acesta vei afla Harul, prin lacrimi. Alta cale este aceea a Rugaciunii mintii, care este mai presus de lacrimi. Iar daca in timpul Rugaciunii mintii vin lacrimile, lasa lacrimile si tine Rugaciunea in inima. Lacrimile slabesc intensitatea Rugaciunii mintii. Mai mult decat lacrimile, Rugaciunea mintii este cea care il face pe om sa vada Harul.
  Printre sfaturile pe care Staretul Iosif i le dadea ieromonahului Efrem era si acesta: " Cu cat ai mai multa evlavie, credinta si ascultare fata de staretul tau, cu atat mai mult Har primesti".
   Si cuvantul Staretului Iosif a fost adeverit de urmatoarea stare duhovniceasca, pe care ne-a descris-o intocmai parintele Efrem:
   "Odata dupa ce m-am trezit din somn, m-am spalat, si stand in picioare, am inceput sa-mi fac canonul obisnuit cu siragul de metanii in fata ferestrei ce dadea spre mare. Dupa ce am facut destule siraguri, am vazut deodata trei persoane luminoase care veneau spre mine. Chilia s-a umplut de lumina si de o mireasma negraita. Simtirea mea duhovniceasca, m-a incredintat ca era Hristos insotit de doi Ingeri. Atunci am cazut la pamant si sufletul meu a imbratisat picioarele lui Hristos. Simteam o astfel de bucurie si veselie...o stare de nu poate fi descrisa."
   Si pe cand povestea acestea parintele Efrem plangea.
   "In aceasta stare de fericire am ramas multa vreme. Apoi aceasta stare s-a retras putin cate putin. Deodata chilia s-a umplut de demoni care m-au inconjurat. Am fost cuprins de spaima. Frica ma paralizase. Ii simteam aproape de mine. O frica cumplita pusese stapanire pe mine, dar cu rugaciunea au fost izgoniti unul cate unul. Pe cand tremuram de frica, mi-am luat felinarul si am fugit spre coliba Staretului Iosif".
  Indata ce am ajuns, i-am spus parintelui Atanasie:
   - Instiinteaza-l pe Staret ca vreau sa-l vad numaidecat !
  Staretul m-a primit imediat, desi era o ora nepotrivita. De indata ce m-am asezat, m-a intrebat:
   - Ce-ai patit?
   - Gheronda, asteapta putin ca sa-mi revin si-ti voi spune.
  Din pricina fricii nu  puteam vorbi. Cand mi-am revenit, i-am povestit despre prezenta celor trei Persoane si de aparitia demonica care i-a urmat. Atunci Staretul Iosif s-a ridicat, m-a imbratisat si, plin de bucurie, mi-a spus:
   - Aceasta, fiul meu, este prima treapta. Acesta este Harul. Iti amintesti cand iti spuneam ca prin lacrimi sapi ca sa treaca Harul? Acum a trecut. De acum inainte vei avea descoperiri de la Dumnezeu, te va instiinta Dumnezeu si vei vedea altfel. Harul dumnezeiesc va lua chipuri si forme si te va ajute. Alta imbracaminte duhovniceasca, alte orizonturi, alta hrana duhovniceasca si alta rugaciune insotita de contemplatie te asteapta. Pentru aceasta au venit demonii mai apoi, fiindca au simtit starea de Har pe care o aveai si te invidiau."

Arhim. Efrem Filotheitul- STARETUL MEU IOSIF ISIHASTUL (fragment)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Persoane interesate