miercuri, 9 mai 2012

Eu nu mă rog, eu cânt


     Am citit undeva la un sfânt părinte (aş zice la Sfântul Teofan Zăvorâtul, dar mai bine tac, nu cumva să greşesc) că spunea aşa: „Mă întrebaţi cum mă rog eu? Eu nu mă rog, eu cânt” (citat aproximativ)
Şi am găsit scris de sfântul Teofan Zăvorâtul aşa: „Rugaţi-vă şi dimineaţa şi seara. Învăţaţi pe de rost rugăciunile de dimineaţă şi de seară şi citiţi-le întotdeauna psalmodiind, ca mintea să poată urma cuvântul şi inima să răspundă minţii cu simţământul”.
     Adevarul e că întotdeauna mi s-au lipit de inimă mai bine rugăciunile în care cânt, şi aşa şi scrie în psalmul 149:
Cântaţi Domnului cântare nouă, lauda Lui în adunarea celor cuvioşi.”
      Însă cel mai lesne mi-a fost să înţeleg atunci când în rugăciunile de dimineaţă şi de seară am dat constant peste cuvântul „cânt” sau „cântare”:

Sculându-ne din somn, cădem către Tine, Bunule, şi cântare îngerească strigăm Ţie, Puternice: Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti Dumnezeule; pentru rugăciunile îngerilor Tăi, miluieşte-ne pe noi.
Deci, acum luminează-mi ochii gândului, deschide-mi gura ca să mă învăţ cuvintele Tale, să înţeleg poruncile Tale, să fac voia Ta, să-Ţi cânt în mărturisirea inimii şi să laud preasfânt numele Tău: al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Din somn sculându-mă, cântare de miez de noapte aduc Ţie, Mântuitorule, şi înaintea Ta căzând, strig: Nu mă lăsa să adorm în moartea păcatelor, ci mă miluieşte, Cel ce Te-ai răstignit de voie, şi pe mine, cel ce zac în lene, grăbind mă scoală şi mă mântuieşte, ca să stau înaintea Ta în rugăciuni; iar după somnul nopţii, să-mi luminezi ziua fără de păcat, Hristoase Doamne, şi mă mântuieşte
Doamne, Dumnezeule, Atoateţiitorule, Care primeşti de la puterile Tale cele cereşti cântarea Sfintei Treimi, primeşte şi de la noi, nevrednicii robii Tăi, cântarea Sfintei Treimi şi ne dăruieşte ca, în toţi anii vieţii noastre şi în tot ceasul, Ţie slavă să-Ţi înălţăm: Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Pentru aceea ne rugăm bunătăţii Tale celei neasemanate: luminează ochii gândului nostru şi ridică mintea noastră din somnul cel greu al lenei şi ne deschide gura noastră şi o umple de laudele Tale, ca să putem în liniste a cânta, a striga şi a ne mărturisi pururea Ţie: Dumnezeului Celui slăvit în toate şi de toţi, Tatălui Celui fără de început, împreună şi Unuia-Născut Fiului Tău, şi Preasfântului şi bunului şi de viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin

Iar la rugăciunile de seară:

Ca în pace să mă culc şi să dorm eu, păcătosul, necuratul şi ticălosull şi să mă închin, şi să cânt şi să preaslăvesc preacinstit numele Tău, împreună cu al Tatălui şi cu al Unuia-Născut Fiului Lui, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preamărită Maică a lui Dumnezeu, care eşti mai sfântă decât sfinţii îngeri, neîncetat te cântăm cu inima şi cu gura, mărturisind că tu eşti de Dumnezeu Născătoare, căci cu adevărat ne-ai născut nouă pe Dumnezeu întrupat şi te rogi neîncetat pentru sufletele noastre.
Tissot - Regele David

2 comentarii:

  1. Iasmin,ce articole frumoase ai! Ma uitam si peste articolul cu Psaltirea cu care m-ai cucerit.Ma bucur enorm ca ne vorbesti de Psaltire ; e o carte atat de frumoasa si folositoare,te lumineaza pe dinauntru.Iar acum despre cantecul prea luminos (intr-o oarecare masura) pe care incercam sa Il aducem lui Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc mult, Camelia, scumpa mea!
    Nu sunt insa cuvintele mele, ci sunt cuvintele din Sfanta Evanghelie, din Sfanta Scriptura si din sfintii parinti. La ele rezoneaza inima ta, ele te bucura, acele cuvinte te cuceresc.
    Multumesc cu drag pentru ca ai trecut pe aici si pentru cuvintele tale calde.
    Doamne miluieste!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Persoane interesate